Ο Jan Gehl είναι ο δανός αρχιτέκτονας που κάνει τις πόλεις βιώσιμες για τους ανθρώπους. Έχει βάλει την υπογραφή του σε μια σειρά από μεταμορφώσεις πόλεων παγκοσμίως, ώστε να γίνουν πιο ανθρώπινες. Έχει κάνει την Κοπεγχάγη καλύτερη, έδιωξε τα αυτοκίνητα από το Μπρόντγουεϊ στη Νέα Υόρκη και τώρα βάζει στοίχημα να κάνει τη Μόσχα «ανθρώπινη πόλη» σε 12 μήνες. Ας έρθει και στην Αθήνα!
Ο Δανός αρχιτέκτονας και αστικός σχεδιαστής Γιαν Γκιλ (Jan Gehl) μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ με την ευκαιρία παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη για την πραγματοποίηση διάλεξης, ύστερα από πρόσκληση του περιοδικού Parallaxi και σε συνεργασία με την ελληνική ΜΚΟ "Cities for Cycling" (CFC) και την πρεσβεία της Δανίας στην Ελλάδα.
Όπως λέει στη συνέντευξή του, οι αλλαγές στις πόλεις δεν γίνονται πάντα αβίαστα. Οι κάτοικοι αυθόρμητα αντιδρούν σε ό,τι αλλάζει την καθημερινή ρουτίνα και ιδίως όταν απειλεί τη "σχέση αγάπης" με το αυτοκίνητό τους. Εκ των υστέρων, όμως, όταν οι πόλεις γίνουν πιο ανθρώπινες επικροτούν στη συντριπτική πλειοψηφία τους τις αλλαγές.
Εστιάζω σε ένα σημείο της συνέντευξής του, αλλά για όποιον έχει χρόνο και τον ενδιαφέρουν στοιχεία του οργανισμού που λέγεται «πόλη» μέσα από διάφορα παραδείγματα μπορεί να διαβάσει ολόκληρη η συνεντευξη:
"Αν προσκαλείς το κυκλοφοριακό, σού έρχεται" ή πώς οι Δανοί έγιναν... Ιταλοί
- Ναι, αλλά πώς φεύγουν τα αυτοκίνητα από μια πόλη;
Περισσότεροι δρόμοι, σημαίνει περισσότερα αυτοκίνητα: αν λοιπόν στενέψουν οι δρόμοι για παράδειγμα, τα αυτοκίνητα βγαίνουν εκτός. Αν προσκαλείτε περισσότερο κυκλοφοριακό, θα σας έρθει. Στο Σαν Φρανσίσκο, ο αυτοκινητόδρομος έγινε πεζόδρομος. Στην αρχή υπήρχαν διαμαρτυρίες, αλλά οι άνθρωποι σήμερα είναι ικανοποιημένοι.
Στη Σεούλ, κατήργησαν τον αυτοκινητόδρομο και τον έκαναν πάρκο και ...ποτάμι. Στο Λονδίνο επέβαλαν "τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης" και η κυκλοφορία μειώθηκε σε διψήφιο ποσοστό σε μια μέρα.
Στην Κοπεγχάγη, όταν ξεκίνησαν οι πεζοδρομήσεις το 1962, οι άνθρωποι διαμαρτύρονταν για την απομάκρυνση των ΙΧ και έλεγαν "δεν είμαστε Ιταλοί εμείς να κυκλοφορούμε στους πεζοδρόμους". Η συνέχεια έδειξε ότι δεν ήμασταν Ιταλοί γιατί δεν είχαμε χώρους για να είμαστε. Όταν αποκτήσαμε τους χώρους, γίναμε!
Η κυκλοφορία των οχημάτων είναι σαν το νερό. Όσο και να την αποκλείσεις και να την εκτρέψεις, θα βρει άλλη δίοδο, αλλά στο μεταξύ οι άνθρωποι στις πόλεις θα ζούνε καλύτερα.